Jak na rekonstrukci historických omítek
Rekonstrukce památkově chráněných objektů je zcela specifickou oblastí, která vyžaduje pečlivou přípravu i svědomitou následnou realizaci. Především ale velmi konkrétní složení použitých maltových a omítkových směsí. Každou takovou realizaci navíc ovlivňuje lokální ústav památkové péče, který má často na provedení specifické historické požadavky, jež mohou silně ovlivnit celý přístup k realizaci.

Maltová a omítková pojiva, která se používala až do konce 19. století, neobsahovala cement, proto opravy památkově chráněných a historických staveb vyžadují vždy použití speciálních materiálů. Cement se do moderních směsí přidává proto, že přispívá k lepším vlastnostem omítkových směsí, jako je lepší zpracovatelnost, pevnost, trvanlivost, ale i odolnost vůči vnějším vlivům. Proto každý historický a památkově chráněný objekt vyžaduje individuální posouzení mnoha faktorů. Hraje zde roli nejen stav současného objektu, ale také oblast, ve které se budova nachází, dále přesné složení použitých původních materiálů i požadovaný způsob aplikace.

Společnost Cemix bývá, jakožto odborník na výrobu i aplikaci rozličných maltových a omítkových směsí, častým partnerem pro významné památkově chráněné rekonstrukce. Můžeme zmínit například revitalizace ikonického bytového domu Oblouk Ostrava nebo lázeňské haly Vincentka. Naše portfolio v oblasti sanací a renovací historických objektů není v základu tak široké, dbáme však na individuální přístup ke každému objektu a zakázkovou výrobu šitou přesně na míru.

Dva druhy vápenných směsí

Pokud je potřeba využít směsi, ze kterých zcela vyloučíme cement, máme na výběr v rámci čistě vápenných směsí dva hlavní druhy. Jeden využívá vzdušné vápno, ten druhý NHL vápno (Natural Hydraulic Lime), a odlišují se od sebe vlastnostmi, ale i způsobem výroby. Vzdušné vápno obecně nemá hydraulické vlastnosti, jeho tvrdnutí závisí na reakci s oxidem uhličitým (tzv. karbonatace) a není tak možné ho použít na povrchy vystavené trvalé vlhkosti. Oproti tomu NHL vápno má schopnost tvrdnout i ve vlhkém prostředí a často tak bývá řešením pro oblasti soklů a mokrého zdiva. Cemix vyrábí směs vzdušného vápna s příměsí pucolánu, což je způsob, jak vytvořit stavební směs s velmi specifickými vlastnostmi. Přidáním pucolánu ke vzdušnému vápnu se zvýší hydraulická aktivita směsi a zlepší se tak její odolnost proti vlhkosti, avšak při zachování omezené tvrdosti a kompatibility s určitým druhem historických materiálů.

Kombinace vápna a cementu je často dobrá volba

U lokálních oprav historických budov je většinou čistě vápenný program jedinou možnou volbou. Pokud se ale fasáda rekonstruuje kompletně, přichází na řadu diskuse, do jaké míry je nutné zachovat historicky věrné materiály a kde už je lepší sáhnout po speciálně připravených kombinacích vápna a cementu, které výrazně prodlouží životnost realizovaného řešení. 

U rekonstrukcí je totiž velmi běžné, že se objekt potýká s určitou mírou vlhkosti, a právě to bývá u vápna vždy nepříjemná komplikace. Doba vyzrání vápenných omítek je obecně oproti cementu velmi dlouhá, je třeba myslet na to, že je lze realizovat maximálně do konce srpna, aby měla hotová fasáda alespoň dva měsíce času dozrát v co nejvíce ideálních podmínkách. Příliš vysoká vlhkost při zrání vápna má totiž dopady, jak na přilnavost omítky k podkladu, tak na její finální vlastnosti i vzhled.

Zajímavostí při rekonstrukci ostravských jatek je omítka s příměsí uhelného prachu

Významnou realizací z poslední doby je pro Cemix rekonstrukce ostravských jatek, která se podle návrhu polského studia KWK Promes Roberta Konieczného proměnila na galerii současného umění PLATO. Byla zde použita čistě vápenná zdicí a spárovací malta Cemix 2758, vyrobená ze vzdušného vápna s příměsí pucolánu, který nemá vliv na její difuzně otevřené vlastnosti, přitom zajišťuje odolnost proti odstřikující vodě a eliminuje riziko vzniku výkvětů. V případě této konkrétní renovace se v souladu s požadavky památkářů hledala specifická barva zdicí a spárovací malty ve speciálním černém odstínu SE10 (černá). Tohoto odstínu jsme dosáhli přídavkem uhelného prachu a vyrobili tak směs přímo na míru pro tuto konkrétní zakázku. Pohledové plochy malty pak byly navíc opatřeny antigraffiti nátěrem.